Fri frakt
Snabba leveranser
Öppet köp 365 dagar
+20 000 recensioner
Varukorg
0
Din varukorg är tom
Lägg i varukorgen
Kassa

Villkor

På Furniturebox är vi måna om dig som kund och att din köpupplevelse motsvarar dina förväntningar. Nedan finner du de köpvillkor som gäller när du gör ett köp på www.furniturebox.se eller i någon av våra butiker. Vid köp ingås avtal mellan kund och Furniturebox (Home Furnishing Nordic AB, orgnr: 556780-9685). Furniturebox ingår endast avtal med kunder som är över 18 år (myndig) alternativt omyndig med målsmans tillstånd och godkännande.

1. Våra priser & produkter

Samtliga priser hos Furniturebox anges i svenska kronor inklusive moms. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning samt tryck- och skrivfel på hemsidan, i annonsering och utskick. Om felaktigheter i pris, leveranstid eller andra omständigheter skulle uppstå, förbehåller sig Furniturebox rätten att ändra detta i efterhand. Furniturebox tar ej ansvar för felaktiga uppgifter som publiceras av tredje part.
På Furniturebox strävar vi alltid efter att presentera produkternas egenskaper och utseende så verklighetstroget som möjligt med förbehåll på återgivning av färger och detaljer som kan variera p.g.a. teknikaliteter. Mindre skiljaktigheter i mått och utseende mellan presenterad produkt på hemsidan och levererat exemplar kan förekomma av naturliga eller produktionstekniska orsaker.

2. Frakt & leverans

Vid beställning hos Furniturebox levereras dina varor med fri hemleverans. Undantag är mindre varor som kan levereras till utlämningsställe. För att täcka lagerkostnader tillkommer en expeditionsavgift vars belopp baseras på din beställning. Som kund ansvarar du för att dina angivna kontaktuppgifter är korrekta. Vid felaktigt angivna uppgifter kan eventuella kostnader tillkomma. Vänligen kontakta vår kundsupport om du behöver hjälp med att justera dina kontaktuppgifter.

2. a) Hemleverans

Hemleverans sker normalt mellan kl. 08-17 till trottoar eller tomtgräns i mån av framkomlighet. Önskas extra hjälp vid leveransen finns flera tillvalstjänster som underlättar din leverans ytterligare. Transportbolaget aviserar dig för att meddela leveransdag samt inom vilken tidsintervall leveransen är beräknad.
Vid leverans ska du/mottagaren finnas på leveransadressen för legitimering och mottagande av produkter. Du/mottagaren ska kontrollera att leveransen är oskadad och komplett. Om leveransen är skadad eller om paket saknas ska det noteras på budets fraktbrev/handscanner innan signering genomförs. Vid signering av fraktbrev/handscanner bär du/mottagaren juridisk ansvar för att information om överlämnat gods är sanningsenligt. Furniturebox förbehåller sig rätt att neka leverans till annan adress än folkbokförd vid kreditköp.

2. b) Ej mottaget gods

Din beställning förvaras normalt i 14 dagar på terminal/ombud efter ankomst. Hämtar du inte ut beställningen kommer den värderas som outlöst gods och paketet går i retur med en tillkommande returavgift.

2. c) Leveranstid

Vänligen notera att leveranstiderna som är angivna på hemsidan är preliminära beräkningar. Vid ändringar angående leveranstiden för din beställning kommer vi så fort som möjligt att informera dig på orderstatus-sidan eller via mail/telefon.

För att underlätta leveransen för dig som kund samt för att minimera miljöpåverkan samlevererar vi dina produkter i största möjliga mån. Det kan innebära att orderns leveranstid motsvarar den produkt vars leveranstid är längst. I undantagsfall sker delleverans där din beställning levereras vid olika tillfällen.

2. d) Frakt- och tillvalstjänster

Olika frakt- och tillvalstjänster erbjuds beroende på var du bor och vilka produkter du beställer. På tacksidan, efter genomfört köp, presenteras tillgängliga tillvalstjänster för köpet. Om inga tillvalstjänster visas, kan vi tyvärr inte erbjuda dessa för ditt postnummer och valda produkter. 

Tillvalstjänster  
Inbärning Leverans bärs upp/in av 2 personer till önskad plats i hemmet. Kund hjälper till vid behov
Kvällsleverans Leverans sker kvällstid efter kl. 17
Tidsbestämd leverans Leverans sker på önskad dag och tid. Kan ej kombineras med kvällsleverans

3. Betalning

3. a) Kortbetalning

Furniturebox erbjuder säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med Svea Ekonomi som ingår i Svea Ekonomi-koncernen. Svea Ekonomi är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Furniturebox accepterar samtliga VISA- och MasterCard-anslutna kort utgivna i Norden. Kortköpen sker direkt hos Svea Ekonomi och all information är krypterad enligt gällande standard och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Furniturebox. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

3. b) Direktbetalning via internetbank

Furniturebox erbjuder direktbetalning via internetbank för kunder i Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Vid betalning kopplas du automatiskt till din internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

3. c) Faktura

1. Allmänt: Vid betalning via faktura samarbetar Furniturebox med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura behöver du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Furniturebox överlåtna till Svea Ekonomi AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

2. Betalningstid, påminnelseavgift samt dröjsmålsränta: Betalningstiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår från förfallodagen med 2 % per månad.

3. Faktureringsrutin konsument: Om faktura inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. För det fall betalning inte inkommit till Svea Ekonomi AB senast dag 7 från det att påminnelsen skickades till dig övergår fakturan till att bli en kontokredit. Genom detta ges du en möjlighet att delbetala ditt köp i din egen takt. Lägsta beloppet att betala är 3% av vid var tid utestående skuld dock lägst 50 kr samt ränta och avgifter. Du kan naturligtvis när som helst betala ett högre belopp eller hela skulden. Om fakturan övergår till en kontokredit gäller villkoren för ”Betalning genom kontokredit”. Här regleras bl a Svea Ekonomi ABs rätt att säga upp kontokrediten i förtid. Se även mer info om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation.

Vid kontokrediten tillkommer en månatlig aviavgift om f.n. 45 kr. Krediträntan beräknas på den aktuella skulden vid aviseringstillfället. Den nominella årliga räntan är f.n. 19,50 %. Om betalning inte sker i rätt tid kommer du att påföras en förseningsavgift om f.n. 145 kr. Vi kommer också att debitera dig dröjsmålsränta med 2 % per månad på den vid var tid utestående skulden från förfallodatum tills full betalning sker. Exempel på effektiv ränta vid köp om 5 000 kr, löptid 12 månader, 19,75 % ränta, uppläggningsavgift 0 kr och aviavgift 45 kr: 45,75 %.

4. Faktureringsrutin näringsidkare: Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. Vid utebliven betalning lämnas fakturan till inkasso.

3. d) Delbetalning

Furniturebox kan även erbjuda dig möjlighet att dela upp din betalning i samarbete med Svea Ekonomi AB. Delbetalning är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina inköp, och samtidigt vara säker på att kunna köpa det du behöver. Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning. Ansökan om delbetalning sker i kassan i samband med att du anger personnummer och den delbetalningsplan som passar dig. Därefter görs en kreditupplysning och identitetskontroll och du får direkt besked om ansökan har godkänts. Information om att upplysning gjorts kommer att skickas hem via post eller via sms. Skulle ansökan ej gå igenom kan du välja något annat betalningsalternativ. Uppläggningsavgiften betalas på inbetalningsavin. Aviavgiften betalas sedan på respektive månadsavi.
 

Delbetalning   Ränta   Uppläggningsavgift   Aviseringsavgift  
3 månader 0% 195 kr 45 kr
6 månader 0% 295 kr 45 kr
12 månader 0% 395 kr 45 kr
18 månader 9,5% 395 kr 45 kr
24 månader 9,5% 395 kr 45 kr
36 månader 9,5% 495 kr 45 kr
48 månader 9,5% 495 kr 45 kr
60 månader 9,5% 495 kr 45 kr

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 395 kr, aviavgift 45 kr: 18,98 %. Läs mer om allmänna villkoren på: https://www.sveawebpay.se/kontovillkor

 
3. e) Presentkort & rabattkoder

Presentkort och rabattkoder kan nyttjas på produkter, även prisreducerade. Vänligen notera att presentkoten inte gäller tilläggstjänster för frakt och expeditonsavgift.

4. Ångerrätt & retur

Öppet köp och ångerrätt gäller endast privatpersoner.

4. a) Öppet köp

Hos Furniturebox får du alltid 365 dagars öppet köp från dagen du mottagit din order. Om du vill använda öppet köp meddelar du Furniturebox kundsupport via telefon, mail eller formulär senast 365 dagar från att du mottagit din order. När du nyttjar öppet köp ska produkten returneras i nyskick, d.v.s. i oöppnad förpackning, omonterad och oanvänd. Som kund betalar du för returavgiften samt är ansvarig för varans skick under returen.

4. b) Ångerrätt

Du kan avboka din beställning genom att kontakta Furniturebox kundsupport. Avbokning av ej redan hanterade beställningar är kostnadsfritt. Är ordern hanterad har Furniturebox tyvärr inte möjlighet att avbryta leveransen, varpå en returkostnad tillkommer. Du har alltid 14 dagars ångerrätt från dagen du mottagit din order.
Ångerrätten gäller inte för produkter som framställts enligt specifik begäran (beställningsvaror) eller efter personliga önskemål. Av hälso- och hygienskäl omfattar ångerrätten inte bädd- och badtextilier om plastförsegling brutits.

Önskar du nyttja ångerrätten ska detta meddelas till Furniturebox innan ångerfristen löpt ut via mail eller vår blankett för ångerköp. Du kan även använda Konsumentverkets standardblankett för ångerköp.

Använder du ångerrätten måste produkten returneras i ursprungligt skick i originalförpackning eller likvärdigt emballage. Vänligen notera att om Furniturebox bedömer att en värdeminskning har skett till följd av en eller flera av följande orsaker kan du komma att debiteras för detta: montering av delar, aktivt bruk av produkt, avsaknad av orginalemballage samt egen emballering av dålig standard. Du har rätt att undersöka produktens funktion och egenskaper. En returkostnad för transport tillkommer alltid.

4. c) Retur och returkostnad

Här kan du läsa om hur du genomför en retur

Returkostnader

  • Produkter för hemleverans: 395 kr
  • Produkter till utlämningsställe: 99 kr

4. d) Återbetalning

När Furniturebox mottagit, behandlat och godkänt din retur sker återbetalning i första hand enligt samma betalningsmetod som du valde när beställningen genomfördes. Återbetalningen är dig tillhanda senast 14 dagar efter att Furniturebox informerats om att dina produkter är skickade i retur. Eventuella extra frakt- och tillvalstjänster återbetalas inte. Vänligen notera att expeditionsavgiften endast kan återbetalas vid nyttjande av ångerrätt och inte vid öppet köp.

5. Reklamation och garanti

5. a) Reklamation

Som konsument har du tre (3) års reklamationsrätt på alla varor du köper på www.furniturebox.se eller i någon av våra butiker. Genom reklamationsrätten är du säkrad en komplett och oskadd kvalitetsprodukt som ska hålla i minst 3 år av normalt bruk utan att uppvisa några tecken på bristfällig produktion. Förekommer det ett fel på din vara som täcks av reklamationsrätten anmäler du detta till vår kundsupport genom vårt reklamationsformulär. För att din reklamation ska vara giltig är det viktigt att du anmäler fel så fort som möjligt. Reklamationsrätten gäller enbart varor köpt av privatpersoner som använts till privat bruk.

Reklamationsrätten gäller inte skador på produkten som förekommer till följd av bristfälligt underhåll, normalt slitage, självförvållad skadegörelse eller då produkten använts på ett sätt som den inte är beräknat för.

5. b) Garanti

För soffor och sängar erbjuder vi en garantitid på 10 år. Här hittar du mer information om vår soffgaranti och sänggaranti.

6. Datahantering & integritet

På Furniturebox värnar vi om din personliga integritet och vill att du ska känna dig trygg när du lämnar dina uppgifter till oss. I vår integritetspolicy kan du läsa om hur Furniturebox hanterar dina personuppgifter.

7. Tvist

Furniturebox lyder under Konsumentköplagen, Distansavtalslagen och gällande EU lagstiftning kring konsumentköp. Läs mer om lagar och rättigheter på Konsumentverkets hemsida. I samband med en tvist åtar sig Furniturebox att frivilligt följa eventuella rekommendationer från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) dit du som kund kan vända dig för hjälp med tvistlösning. Enligt gällande EU regler kan du även välja alternativet att söka hjälp med tvistlösning genom EU kommisionens ODR platform.

8. Force majeure

I händelse av myndighets åtgärd eller underlåtenhet, ny lagstiftning, arbetsrättslig konflikt, krig eller krigsfara, större störning av allmän ordning, sabotage, extrema väderförhållanden, brand, explosion, naturkatastrof, olyckshändelse eller annan omständighet utanför Furniturebox kontroll och som Furniturebox inte skäligen kunnat övervinna eller förutse, har Furniturebox rätt att frånträda sina skyldigheter i detta avtal. Vid sådan händelse är Furniturebox ej skadeståndsskyldig vid skada som kunden haft.

Bolagsinformation:
Home Furnishing Nordic AB
Org. 556780-9685
Telefon: 042-172160
Box 605, 251 06 Helsingborg, Skåne län

Registrera dig för nyhetsbrev
Unika rabattkoder
Senaste trenderna
Inspirerande reportage
Vänligen fyll i e-postadress
Genom att fylla i min mailadress bekräftar jag att jag vill ha furniturebox nyhetsbrev och godkänner att furniturebox behandlar mina personuppgifter för att kunna skicka marknadsföringsmaterial som anpassats till mig enligt furniturebox integritetspolicy.

Genom att fortsätta använda websidan utan att ändra browserinställningar godkänner du att vi använder cookies. Läs mer här.
När websidan med tjänster används behandlar vi dina personuppgifter i enlighet med vår integritetspolicy.

question-circle