Kassa
0 varor. Totalt 0 kr
0
Över 400 000 nöjda kunder
Hittade 0 Produkter
fri frakt
öppet köp i 365 dagar

Villkor

FRAKT OCH LEVERANS

Hos Furniturebox beställer du online och får sedan alla dina beställda varor hemkörda med fri frakt. Nu har du även möjlighet att få dina varor levererade med Miljöfrakt och på så sätt bidra till en minskning av växthusgastillskottet. Läs mer nedan!

Vi tar ut en expeditionsavgift vars storlek är beroende av de beställda varornas volym. Avgiften täcker kostnader för till exempel framplockning, emballering, lastning, leveranskontroll samt frakthandlingar och kvitton. Expeditionsavgiften är alltid förverkad när din order har gått till behandling. Allt lagerhållet gods går till behandling omgående. Notera att rabattkoder inte reducerar expeditionsavgift.

LEVERANSSÄTT 

Tänk på att beställningen kan komma att delas upp på mer än en leverans, eftersom produkterna kan levereras från olika lager. Vi levererar till den folkbokförda adressen, vi förbehåller rätten att neka leverans till annan adress än folkbokförd adress. Ändring av adress, telefonummer eller andra kontaktuppgifter efter att varan är hanterad på lagret beläggs med en administrationsavgift om 195 kr. Kontakta kundservice för ändring av kontaktuppgifter.

Hemleverans ingår alltid, med undantag för mindre varor som oftast skickas till närmsta utlämningsställe. Hemleverans sker normalt vardagar mellan kl. 8.00-17.00. Leveransen sker till trottoar eller tomtgräns i mån av framkomlighet. Uppbärning ingår inte, såvida det inte är beställt. Transportören aviserar alltid via telefon, sms eller e-post för att bestämma leveransdag. Du blir då tilldelad ett tidsintervall (ej exakt tidpunkt) i överenskommelse med transportbolaget. Behöver du extra hjälp, finns det flera tillval att välja som underlättar din leverans ytterligare (se nedan). Observera att alla tillval inte är tillgängliga på alla platser i landet. För aktuella utkörningstider ber vi dig kontakta DHL på 0771-345 345. För mer mer information om din leverans i Stockholmsområdet - kontakta vår Kundservice.

LEVERANS KVÄLLSTID

Kvällsleverans är ett extra tillval som vid tillgänglighet presenteras i kassan. Det innebär att du som inte har möjlighet att vara hemma under dagtid, kan få varan levererad kvällstid mellan kl. 17.00-22.00. Leveransen sker till trottoar eller tomtgräns, uppbärning ingår inte. Transportören aviserar alltid via telefon, sms eller e-post för att bestämma leveransdag.

INBÄRNING TILL ANVISAD ÖNSKAD PLATS

Tillvalet Inbärning presenteras i kassan under Tilläggstjänster i de fall tjänsten är tillgänglig för din beställning. Det är produktens vikt som avgör om inbärning kan erbjudas eller inte. Väger produkten/produkterna under 35 kg har du möjlighet att välja Enkel Inbärning i kassan. I de fall varorna väger över 35 kg kommer tjänsten Enkel Inbärning inte att vara tillgänglig. Väger produkten/produkterna under 70 kg har du istället möjlighet att välja tjänsten Dubbel Inbärning (läs mer nedan). Visas varken Enkel eller Dubbel Inbärning kan vi inte erbjuda dig tjänsten, vilket kan vara fallet vid tyngre soffor eller sängar.

Inbärning innebär att du tillsammans med föraren bär in varan till önskad plats i hemmet. Har du flera varor är det en uppställningsplats som gäller. Du som mottagare ansvarar för att hinder ska vara borttagna och åtgärder vidtagna för en säker och skadefri leverans. Det kan till exempel innebära att skydda golv och hänga av dörrar; åtgärderna ska ha gjorts innan leverans. Föraren tar inte av sig skorna vid inbärningen. Om varan på grund av vikt eller storlek i kombination med en svårtillgänglig lossningsplats inte kan hanteras säkert utan risk för skada på person eller egendom, har föraren rätt att neka inbärning till platsen. Det gäller även om tidsåtgången för inbärningstjänsten beräknas att överstiga 20 minuter. En ny plats kan då föreslås av dig som mottagare.

DUBBEL INBÄRNING

Tillvalet Dubbel Inbärning presenteras i kassan under Tilläggstjänster i de fall tjänsten är tillgänglig för din beställning. Läs mer om tillvalstjänsten ovan. Om du inte kan eller vill hjälpa till vid inbärningen finns det möjlighet att boka dubbelinbärning. Tjänsten innebär samma villkor som för Enkel Inbärning till anvisad önskad plats och att en extra person följer med föraren vid leveransen och bär in varan till önskad plats i hemmet. Dubbel Inbärning kombineras alltid med inbärning till anvisad önskad plats.

LEVERANSTID 

Tänk på att leveranstiden som är angiven på hemsidan är preliminär. Om leveransförseningar skulle uppstå informeras du om det. Orsaker till leveransförseningar kan vara när en leverantör eller transportör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss.

MOTTAGANDET AV DIN LEVERANS

Syna emballaget och notera eventuell skada och/eller emballageskada på fraktsedel/handscanner. Räkna antalet kolli och notera eventuell förlust på fraktsedel/handscanner. Kvittera frakthandlingen. Namnteckning bör vara läslig och vid behov kompletterad med ett skriftligt namnförtydligande.

OUTLÖST GODS 

Vi förbehåller oss rätten att debitera fraktkostnader för outlöst gods som transportbolaget har sänt till Furniturebox lager i retur. Varan/varorna ligger normalt kvar hos ombud 14 dagar efter ankomst och därefter betraktas beställningen som outlöst gods. För ej utlösta varor debiteras du som kund 595 kr vid hemleverans och 195 kr då varorna levererats till utlämningsställe. Avgifterna tas ut för att täcka de kostnader som ett icke uthämtat paket innebär för oss.

BETALNINGAR

Kortbetalning 
Furniturebox.se erbjuder en säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med Svea Ekonomi som ingår i Svea Ekonomikoncernen. Svea Ekonomi är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Furniturebox.se accepterar samtliga VISA- och Mastercard-anslutna kort utgivna i Norden. Kortköpen sker direkt hos Svea Ekonomi och all information är krypterad enligt gällande standard och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Furniturebox.se. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Direktbetalning via internetbank 
Vi erbjuder direktbetalning via internetbank för kunder i Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Vid betalning kopplas du automatiskt till din internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.
 
Faktura 

1. Allmänt

Vid betalning via faktura samarbetar Butiken med Svea Ekonomi AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Butiken överlåtna till Svea Ekonomi AB. Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

2. Betalningstid, påminnelseavgift samt dröjsmålsränta

Betalningstiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår från förfallodagen med 2 % per månad.
För mer information om betalningsvillkor, se Butikens villkor.

3. Faktureringsrutin konsument

Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. För det fall betalning inte inkommit till Svea Ekonomi AB senast dag 7 från det att påminnelsen skickades till dig övergår fakturan till att bli en kontokredit. Genom detta ges du en möjlighet att delbetala ditt köp i din egen takt. Lägsta beloppet att betala är 3% av vid var tid utestående skuld dock lägst 50 kr samt ränta och avgifter. Du kan naturligtvis när som helst betala ett högre belopp eller hela skulden. Om fakturan övergår till en kontokredit gäller villkoren för ”Betalning genom kontokredit”. Där regleras bl a Svea Ekonomi ABs rätt att säga upp kontokrediten i förtid:

Betalning genom kontokredit
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation

Vid kontokrediten tillkommer en månatlig aviavgift om f.n. 45 kr. Krediträntan beräknas på den aktuella skulden vid aviseringstillfället. Den nominella årliga räntan är f.n. 19,50 %.
Om betalning inte sker i rätt tid kommer du att påföras en förseningsavgift om f.n. 145 kr. Vi kommer också att debitera dig dröjsmålsränta med 2 % per månad på den vid var tid utestående skulden från förfallodatum tills full betalning sker.

Exempel på effektiv ränta vid köp om 5 000 kr, löptid 12 månader, 19,50 % ränta, uppläggningsavgift 0 kr och aviavgift 45 kr: 45,18 %.

4. Faktureringsrutin näringsidkare

Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. Vid utebliven betalning lämnas fakturan till inkasso.

  
Delbetalning
Vi kan även erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning som sker i samarbete med Svea Ekonomi. Delbetalning är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina inköp, och samtidigt vara säker på att kunna köpa det du behöver. Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning. Ansökan om delbetalning sker i kassan i samband med att du anger personnummer och den delbetalningsplan som passar dig. Därefter görs en kreditupplysning och identitetskontroll och du får direkt besked om ansökan har godkänts. Information om att upplysning gjorts kommer att skickas hem via post eller via SMS. Skulle ansökan ej gå igenom kan du välja något annat betalningsalternativ. Uppläggningsavgiften betalas på inbetalningsavin. Aviavgiften betalas sedan på respektive månadsavi.

Delbetalning   Ränta   Uppläggningsavgift   Aviseringsavgift  
3 månader 0% 195 kr 45 kr
6 månader 0% 295 kr 45 kr
12 månader 0% 395 kr 45 kr
18 månader 9,5% 395 kr 45 kr
24 månader 9,5% 395 kr 45 kr
36 månader 9,5% 495 kr 45 kr
48 månader 9,5% 495 kr 45 kr
60 månader 9,5% 495 kr 45 kr


Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 395 kr, aviavgift 45 kr: 14,92 %

Läs mer om allmänna villkoren på: http://www.sveawebpay.se/kontovillkor
 

Öppet köp

Furniturebox erbjuder 365 dagars öppet köp för oanvända varor, från den dag du mottagit varan/varorna. Vid returen ska varan returneras i oskadat originalemballage, helt omonterad och oanvänd. Om produkten eller emballaget ej skulle vara i originalskick, debiteras du som kund för värdeminskningen. 

Vid öppet köp betalar du returfrakten och ansvarar för varans skick under returfrakten. Avgiften för returen är 595 kr vid hemleverans och 195 kr för varor som levererats till utlämningsställe. Har en order gått till bearbetning och kund ångrar sig tas returavgift ut, såvida Furniturebox inte har möjlighet att stoppa beställningen.

Öppet köp gäller på samtliga lagerförda varor, även reavaror. Med lagerförda varor räknas produkter med grön ikon ”Lagervara” samt gul ikon ”Leveranstid” med ett specifikt åter-i-lager-datum (ej veckor).

Viktigt vid retur vid öppet köp
Vill du utnyttja öppet köp ska du skicka ett tydligt meddelande om ditt beslut till Furniturebox, exempelvis via e-post, telefon eller via formuläret på vår hemsida. Bilder på varan och emballagets skick är obligatoriskt. Efter en granskning av varans skick tar Furniturebox ett preliminärt beslut gällande eventuell värdeminskning. Vid minsta osäkerhet angående ditt köp ska du hantera varan så pass varsamt att den går att returnera i säljbart skick - alltså oanvänd, omonterad och i sitt originalemballage.

Vi vill göra dig uppmärksam på att öppet köp och ångerätten inte gäller en vara som skall tillverkas eller väsentligt ändras efter konsumentens särskilda önskemål eller som annars skall få en tydlig personlig prägel. Exempel på sådana varor är de som har en gul ikon "Leveranstid" som anges i veckor (ej ett ett specifikt åter-i-lager-datum).

Ångerätt
Du har rätt att frånträda detta avtal 14 dagar från den dag då du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, som du anger, tar den sista varan i fysisk besittning. Vill du utöva ångerätten ska du skicka ett klart och tydligt meddelande om ditt beslut att frånträda avtalet (t.ex. ett brev vi post, eller e-post). På vår webbplats kan du elektroniskt fylla i och skicka in standardblanketten för utövande av ångerrätten eller något annat otvetydigt meddelande. Om du väljer det här alternativet kommer vi utan dröjsmål att på ett varaktigt medium (till exempel med hjälp av e-post) bekräfta att vi tagit emot ditt beslut om att utöva ångerrätten. Du kan även använda dig utav konsumentverkets ångerblankett och skicka in denna till oss på ett varaktigt medium. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder inditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut. Vid nyttjande av ångerätten är du ansvarig endast för varornas minskade värde till följd av annan hantering än vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion. Om du har tagit emot varan kommer vi och hämtar upp varan. Avgiften för returen är 595 kr vid hemleverans och 195 kr för varor som levererats till utlämningsställe.

Återbetalning
Om du frånträder detta avtal kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig, bland dem också leveranskostnader (men då räknas inte extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder). Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi får vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig eller tills du sänt in ett bevis på att du återsänt varan, beroende på vilket som inträffar först. Vi kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen, om du inte uttryckligen kommit överens med oss om något annat. 

Öppet köp och ångerrätten gäller endast privatpersoner. Är du osäker på vilka varor som inte omfattas av öppet köp ber vi dig kontakta vår kundsupport.

 

PRISER

Alla priser på hemsidan är inklusive moms. När du lägger en beställning skickas en preliminär orderbekräftelse till dig via e-post. Om du har frågor eller vill ändra något kontaktar du oss omgående via e-post eller telefon. Furniturebox ingår ej avtal med personer som inte är myndiga (under 18 år). Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning samt tryck- och skrivfel på hemsidan och i annonser. Om felaktigheter i pris, leveranstid eller andra omständigheter skulle uppstå, förbehåller sig Furniturebox rätten att ändra detta i efterhand.

 

MILJÖFRAKT

Genom att välja Miljöfrakt kan du som kund direkt bidra till en faktisk minskning av växthusgastillskottet. Konceptet innebär att varje kund som bokar Miljöfrakt köper in sig på DHL:s samlade kapacitet av CO2-reducerande frakt. Andelarna är inte knutna till en speciell sträcka. Det innebär alltså inte att just dessa varor körs med förnybara drivmedel, utan att DHL var som helst i sitt inrikesnätverk byter ut ett fossilt transportavsnitt med fordon som går på förnybara bränslen. För varje andel som bokas täcker DHL Freight upp med transporter som minskar tillskottet av skadliga växthusgaser. Tanken är att ju fler andelar som går åt desto fler hållbara transporter körs.

VÄRDEKODER 

Kampanjkoder kan inte kombineras med andra erbjudanden. Giltighetstiden står alltid angiven på värdebevisen. Furniturebox ansvarar inte för information som står på andra hemsidor.

PRODUKTINFORMATION 

Furniturebox reserverar sig för eventuella fel i produktinformationen och annonsering, samt att bilder inte exakt återger produkternas verkliga utseende. Alla produkter är avsedda för användning i Sverige, Norge, Danmark och Finland.

GARANTI

Vi säljer alla produkter med tre (3) års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen. Vissa produkter är utmärkta med en separat garanti, exempelvis sängar och soffor. Observera att garantin endast gäller om det stod på produkten vid köptillfället. Furniturebox säljer varor som är avsedda för hemmabruk. Reklamationsrätten och garantin gäller inte om produkten har använts i annat sammanhang än för hemmabruk, såvida inget annat anges i produktbeskrivningen. 

REKLAMATION 

Det är viktigt att du avemballerar och inspekterar dina varor noggrant direkt efter mottagen leverans. Upptäcker du ett fel på din vara gör du en reklamationsanmälan via kundsupportsidan. Anmälan bör ske så fort felet upptäcks. I anmälan ska en utförlig beskrivning av felet samt bilder bifogas. Spara emballaget om utbyte av varan skulle bli aktuellt.

KUNDUPPGIFTER 

De uppgifter våra kunder lämnar till oss kommer inte att vidarebefordras eller säljas vidare på något sätt eller i någon form. Vi använder informationen endast för att kunna handlägga din order. Din e-postadress används för att skicka orderbekräftelsen till dig samt om vi behöver kontakta dig. Enligt PUL (Personuppgiftslagen) har du rätt att få den information som vi har registrerat om dig och om du anser den vara felaktig eller irrelevant kan du begära rättelse eller borttagning ur vårt kundregister. Kontakta i så fall kundsupport.

LAGAR OCH TVISTER 

Furniturebox lyder under Konsumentköplagen och Distansavtalslagen. Läs mer om lagar och rättigheter på Konsumentverkets hemsida. I samband med en tvist åtar sig Furniturebox att frivilligt följa eventuella rekommendationer från Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

E-POST OCH SMS-UTSKICK

E-postadressen och mobilnumret du uppger vid beställning kommer att användas av Furniturebox för att kontakta dig vid avisering. Du har också godkänt att få tips, information och annonser via sms eller e-post. När som helst kan du enkelt avbryta e-postutskicken och/eller SMS-utskicken. Instruktioner om hur du avregistrerar dig finns angivet i utskicket.

FORCE MAJEURE 

I händelse av myndighets åtgärd eller underlåtenhet, ny lagstiftning, arbetsrättslig konflikt, krig eller krigsfara, större störning av allmän ordning, sabotage, extrema väderförhållanden, brand, explosion, naturkatastrof, olyckshändelse eller annan omständighet utanför Furniturebox kontroll och som Furniturebox inte skäligen kunnat övervinna eller förutse, har Furniturebox rätt att frånträda sina skyldigheter i detta avtal. Vid sådan händelse är Furniturebox ej skadeståndsskyldig vid skada som kunden haft.

COOKIES 

Cookies är små textfiler som sparas ner på din dator när du besöker en hemsida. På www.furniturebox.se används följande typer av cookie-filer:

Session cookies: sparas bara temporärt på din dator så att du ska kunna använda hemsidan problemfritt. När du stänger ner din webbläsare raderas också sparade session cookies.

Persistent cookies: sparas på besökarens dator och är bestående. Persistent cookies används för att identifiera en återkommande besökare och ibland även som underlag till statistikprogram. Du kan manuellt radera den typen av cookie-filer från din dator. Då raderas bland annat dina val som gjorts på webbplatsen, så att de inte är sparade vid nästa besök.