Skippa sidhuvud och gå vidare.

Deal alert! 400 kr extra rabatt över 5000 kr! KOD: SAVE400

Avslutas om:

Om ditt köp

På Furniturebox är vi måna om dig som kund och att din köpupplevelse motsvarar dina förväntningar. Vid köp ingås avtal mellan kund och Furniturebox (Home Furnishing Nordic AB, orgnr: 556780-9685). Furniturebox ingår endast avtal med kunder som är över 18 år (myndig) alternativt omyndig med målsmans tillstånd och godkännande. Avtalet ingås på svenska, arkiveras och hålls tillgängliga för kunden. Läs våra Köpvillkor för att ta reda på vilka villkor som gäller för ditt köp.

 

Betalning

Tillsammans med vår betaltjänstleverantör, Svea Bank AB (publ.), erbjuder vi olika betalningsalternativ och du kan själv välja vilket betalningsalternativ som du vill använda. Beroende på vilket alternativ du väljer kan extra kostnader tillkomma. Eventuella kostnader för ditt betalningsalternativ framgår även alltid innan du gör din beställning.

Du kommer i samband med att du genomför ett köp hos oss ingå ett separat avtal om betalning med vår betaltjänstleverantör. För avtalet om betalning gäller dessa villkor.

Kortbetalning

Furniturebox erbjuder säker kortbetalning med VISA och MasterCard i samarbete med Svea Bank AB (publ). Svea Bank AB (publ) är certifierade enligt standarden PCI DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Furniturebox accepterar samtliga VISA- och MasterCard-anslutna kort utgivna i Norden. Kortköpen sker direkt hos Svea Bank AB (publ) och all information är krypterad enligt gällande standard och regler. Ingen kortinformation hanteras eller sparas hos Furniturebox. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Direktbetalning via internetbank

Furniturebox erbjuder direktbetalning via internetbank för kunder i Swedbank, Handelsbanken och SEB. Vid betalning kopplas du automatiskt till din internetbank där du loggar in och godkänner transaktionen. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Faktura

Vid betalning via faktura samarbetar Furniturebox med Svea Bank AB (publ). För att handla mot faktura behöver du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Furniturebox överlåtna till Svea Bank AB (publ). Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas. En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Vid faktura tillkommer en avgift på 29 kr per faktura. Betalningstiden är alltid minst 14 dagar från fakturadatum. Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår från förfallodagen med 2% per månad.

Om faktura inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. I det fall betalning inte inkommit till Svea Bank AB (publ) senast dag 7 från det att påminnelsen skickades till dig övergår fakturan till att bli en kontokredit. Genom detta ges du en möjlighet att delbetala ditt köp i din egen takt. Lägsta beloppet att betala är 3% av återstående skuld, dock lägst 50 kr samt ränta och avgifter. Du kan naturligtvis när som helst betala ett högre belopp eller hela skulden. Om fakturan övergår till en kontokredit gäller villkoren för Betalning genom kontokredit. Här regleras bland annat Svea Bank AB (publ) rätt att säga upp kontokrediten i förtid. Se även mer info om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI).

Vid kontokrediten tillkommer en månatlig aviavgift om f.n. 45 kr. Krediträntan beräknas på den aktuella skulden vid aviseringstillfället. Den nominella årliga räntan är f.n. 21,90%. Om betalning inte sker i rätt tid kommer du att påföras en förseningsavgift om f.n. 145 kr. Svea Bank AB (publ) kommer också att debitera dig dröjsmålsränta med 2% per månad på den vid var tid utestående skulden från förfallodatum tills full betalning sker. Exempel på effektiv ränta vid köp om 5 000 kr, löptid 12 månader, 21,90% ränta, uppläggningsavgift 0 kr och aviavgift 45 kr: 48,43%.

Om fakturan inte betalas i tid skickas en påminnelse till dig. Vid utebliven betalning lämnas fakturan till inkasso.

Delbetalning

Furniturebox kan även erbjuda dig möjlighet att dela upp din betalning i samarbete med Svea Bank AB (publ). Delbetalning är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina inköp, och samtidigt vara säker på att kunna köpa det du behöver. Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning. Ansökan om delbetalning sker i kassan i samband med att du anger personnummer och den delbetalningsplan som passar dig. Därefter görs en kreditupplysning och identitetskontroll och du får direkt besked om ansökan har godkänts. Information om att upplysning gjorts kommer att skickas hem via post eller via sms. Skulle ansökan ej gå igenom kan du välja något annat betalningsalternativ. Uppläggningsavgiften betalas på inbetalningsavin. Aviavgiften betalas sedan på respektive månadsavi.

  • 3 mån: Ränta: 0%, Uppläggningsavgift: 195 kr, Aviseringsavgift: 45 kr
  • 6 mån: Ränta: 0%, Uppläggningsavgift: 295 kr, Aviseringsavgift: 45 kr
  • 12 mån: Ränta: 0%, Uppläggningsavgift: 395 kr, Aviseringsavgift: 45 kr
  • 18 mån: Ränta: 9,5%, Uppläggningsavgift: 395 kr, Aviseringsavgift: 45 kr
  • 24 mån: Ränta: 9,5%, Uppläggningsavgift: 395 kr, Aviseringsavgift: 45 kr
  • 36 mån: Ränta: 9,5%, Uppläggningsavgift: 495 kr, Aviseringsavgift: 45 kr
  • 48 mån: Ränta: 9,5%, Uppläggningsavgift: 495 kr, Aviseringsavgift: 45 kr
  • 60 mån: Ränta: 9,5%, Uppläggningsavgift: 495 kr, Aviseringsavgift: 45 kr

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0% ränta, uppläggningsavgift 395 kr, aviavgift 45 kr: 18,98%. Läs mer om de allmänna villkoren här.

Swish

Furniturebox erbjuder betalning via Swish. Du genomför ditt köp med Swish enligt följande: I kassan får du möjlighet att välja betalsättet Swish. Vid val av betalsättet Swish öppnar du Swish-appen i din telefon. Följ därefter instruktionerna i telefonen för att genomföra köpet. När betalningen är godkänd kommer du automatiskt att skickas till sidan för orderbekräftelse. Notera att du även måste ha ett giltigt BankID installerat för att kunna genomföra ett köp genom Swish.

Presentkort

Våra presentkort är giltiga i 6 månader från utfärdandet och kan användas som betalsätt när du handlar på Furniturebox.se eller i någon av våra fysiska butiker. Information om giltighetstiden för ditt presentkort finns på presentkortet, tillsammans med presentkortets värde och kod. Du kan använda flera presentkort vid samma köp och använda presentkort som delbetalning vid ett köp. Om värdet av presentkortet överstiger den aktuella köpesumman kommer överstigande belopp att lagras på presentkortet och kan användas vid ett senare köptillfälle, fram till utgången av presentkortets giltighetstid. Vänligen notera att presentkorten inte gäller tilläggstjänster för frakt och expeditionsavgift.

 

Frakt och leverans

Vid beställning hos Furniturebox levereras dina varor hem till trottoar eller tomtgräns i mån av framkomlighet. Undantag är mindre varor som kan levereras till utlämningsställe. För vissa beställningar erbjuder vi även möjligheten att själv hämta din order på lagret. Om alternativet inte visas i kassan, kan vi tyvärr inte erbjuda tjänsten för ditt postnummer och vald produkt. En fraktavgift tillkommer baserat på produkternas vikt, storlek och om de levereras hem eller till utlämningsställe. Fraktavgiften täcker hela ordern, oavsett om produkterna levereras vid olika tillfällen. Avgiften för din beställning anges i din beställningsöversikt innan du genomför ditt köp. Som kund ansvarar du för att dina angivna kontaktuppgifter är korrekta. Vid felaktigt angivna uppgifter kan eventuella kostnader tillkomma.

Hemleverans sker normalt mellan kl. 08-17 till trottoar eller tomtgräns i mån av framkomlighet. Önskas extra hjälp vid leveransen finns flera tillvalstjänster som underlättar din leverans ytterligare. Transportbolaget aviserar dig för att meddela leveransdag samt inom vilken tidsintervall leveransen är beräknad. Vid leverans ska du/mottagaren finnas på leveransadressen för legitimering och mottagande av produkter. Du/mottagaren ska kontrollera att leveransen är oskadad och komplett. Om leveransen är skadad eller om paket saknas ska det noteras på budets fraktbrev/handscanner innan signering genomförs. Vid signering av fraktbrev/handscanner bär du/mottagaren juridisk ansvar för att information om överlämnat gods är sanningsenligt. Furniturebox förbehåller sig rätt att neka leverans till annan adress än folkbokförd vid kreditköp.

Den förväntade leveranstiden anges på produktsidan och i orderbekräftelsen och kan skilja sig åt beroende på vilket leveransalternativ du väljer. Den uppskattade leveranstiden som anges på Furniturebox.se är preliminär och beräknas från tidpunkten när du genomförde beställningen. Vi strävar alltid efter att leverera din beställning inom det uppskattade antalet arbetsdagar som anges på Furniturebox.se och i din orderbekräftelse. Skulle leveranstiden för din beställning ändras kommer vi så fort som möjligt informera dig på orderstatus-sidan eller via e-post eller telefon.

Olika frakt- och tillvalstjänster erbjuds beroende på var du bor och vilka produkter du beställer. På tacksidan, efter genomfört köp, presenteras tillgängliga tillvalstjänster för köpet. Om inga tillvalstjänster visas, kan vi tyvärr inte erbjuda dessa för ditt postnummer och valda produkter.

  • Kvällsleverans: Leverans sker kvällstid efter kl. 17.00
  • Tidsbestämd leverans: Leverans sker på önskad dag och tid. Kan ej kombineras med kvällsleverans.
  • Inbärning: Leverans bärs upp/in av 2 personer till önskad plats i hemmet. Kund hjälper till vid behov.
  • Hämta på lagret: Din order levereras till vårt lager i Stockholm, Göteborg eller Helsingborg. Vi meddelar dig när din order finns klar för upphämtning.

Vilka frakt- och tillvalstjänster som erbjuds för ditt köp samt priset för dessa baseras på ditt postnummer och valda produkter.

Du ansvarar för att ta emot eller hämta din leverans i enlighet med vad som framgår av de instruktioner som du får i samband med beställning. Din beställning förvaras normalt i 5 dagar på terminal och 7 dagar hos ombud. Paket hos postombud som inte hämtas inom den tid som anges på avin kommer att skickas tillbaka till vårt lager. Vi har i dessa fall rätt att ta ut en administrativ kostnad på 595 kronor som motsvarar våra kostnader för hantering och frakt i de fall du inte hämtar ut ditt paket hos postombudet.

Om du inte följer instruktionerna för mottagande vid hemleverans, till exempel om du inte är hemma och tar emot din leverans på utsatt tid, har vi rätt att ta ut en returavgift på 1495 kronor som motsvarar den extra fraktkostnaden. Våra transportbolag gör alltid 2 kostnadsfria utkörningsförsök innan sändningen går i retur.

 

Ångerrätt och öppet köp

Du har enligt lag rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot produkten som du har handlat på Furniturebox. Utöver detta ger vi dig totalt 365 dagar öppet köp. Vi erbjuder dock inte öppet köp på varor som inte är helt oanvända, läs mer om det nedan. Avbokning av ej redan hanterade beställningar är kostnadsfritt. Är ordern hanterad har Furniturebox tyvärr inte möjlighet att avbryta leveransen, varpå en returkostnad tillkommer.

Undantag för vissa produkter

Vissa produkter är undantagna från ångerrätt. Det gäller följande produkter:

  • produkter som har tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,
  • produkter som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av dig som kund, och
  • avser en produkt som snabbt kan försämras eller bli för gammal, såsom blommor och växter.

Värdeminskning av använda produkter

När du använder din lagstadgade ångerrätt eller öppet köp har du rätt att öppna förpackningen och undersöka produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma dess karaktär, egenskaper och funktion.

Du har rätt att ångra ditt köp mot full återbetalning i dessa fall om du meddelar oss inom 14 dagar från den dagen du tog emot produkten. Om du hanterar produkten i större utsträckning än vad som krävs för att fastställa dess karaktär, egenskaper och funktion har vi rätt att göra ett värdeminskningsavdrag. Ett sådant avdrag görs genom att jämföra produktens värde vid retur jämfört med det ursprungliga värdet vid köpet. För att få full återbetalning vid ångerrätt rekommenderar vi därför att du skickar tillbaka produkten i originalskick.

Om du vill använda rätten till öppet köp efter att den lagstadgade ångerfristen på 14 dagar har löpt ut, kan du göra det i upp till 365 dagar efter leveransen av produkten, förutsatt att produkten är oanvänd, omonterad, i ursprungligt skick och i originalförpackning.

Hur du ångrar ditt köp och använder din rätt till öppet köp

Om du vill returnera ditt köp ska du meddela oss inom 365 dagar från den dag som du, eller en person på uppdrag av dig, tar emot eller hämtar din beställning. Hur du genomför din retur kan du läsa om här. Önskar du nyttja ångerrätten ska detta meddelas till Furniturebox innan ångerfristen löpt ut via e-post eller vår ångerrättsblankett. Du kan också använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt.

Efter att du har meddelat oss att du vill returnera ditt köp, behöver du skicka tillbaka produkten inom 14 dagar. Vi rekommenderar att du skickar tillbaka produkten i samma emballage som du fick den i eftersom du är ansvarig för eventuell skada eller förlust under returfrakten som beror på att du har varit vårdslös, till exempel vid bristfällig emballering av produkten. När du nyttjar öppet köp måste produkten returneras i samma emballage som du fick den i.

Returfrakt

Du bekostar själv returfrakten när du returnerar ditt köp, se returkostnader nedan. Du kan också få information om den aktuella kostnaden när du kontaktar vår kundtjänst. Kostnaden för returfrakten kommer att dras av från din återbetalning.

Returkostnader

  • Produkter för hemleverans: 995 kr
  • Produkter till utlämningsställe: 199 kr

Passiva returer (outlösta och ej levererade försändelser)

  • Produkter till utlämningsställe: 595 kr
  • Produkter för hemleverans: 1495 kr

 

Återbetalning

När du har returnerat ditt köp, kommer vi att genom vår betaltjänstleverantör göra din återbetalning inom 14 dagar från den dag då vi mottagit din retur. Vi kommer dock inte göra återbetalningen innan vi har fått tillbaka produkten eller innan du har visat att du har skickat den till oss. Extra fraktkostnader till följd av att du valt ett dyrare fraktalternativ återbetalas inte. Vänligen notera att expeditionsavgiften endast kan återbetalas vid nyttjande av ångerrätt och inte vid öppet köp. Återbetalning kommer att göras till dig med samma betalningsmetod som du valde vid köpet, om vi inte kommer överens om annat.

 

Reklamation

Om det är något fel på din produkt har du rätt att reklamera fel som uppkommer inom tre år från produktens avlämnande (ansvarstiden). Du behöver alltid reklamera inom skälig tid från det att du borde ha märkt felet. Din rätt att reklamera upphör senast två månader efter att ansvarstiden på tre år har passerat. Om din produkt innehåller digitalt innehåll eller en digital tjänst gäller följande: Om det är ett fel på det digitala innehållet eller den digitala tjänsten i en produkt med digitala delar där avtalet löper under en längre tid än tre år, har du rätt att reklamera under den tid som avtalet löper.

Om du vill reklamera en produkt anmäler du detta till vår kundsupport genom vårt reklamationsformulär. När den reklamerade produkten har tagits emot och vi har konstaterat att reklamationen är giltig, kommer vi att ersätta dig enligt gällande lag.

 

Garanti

Vi har utökat konsumentköplagens reklamationsrätt med förlängda garantier på våra soffor och sängar.

Komponenterna i våra soffor genomgår kvalitetskontroller och tester - allt för att soffan ska klara vardagens alla påfrestningar och hålla länge. Till följd av våra tester har vi utökat Konsumentköplagens reklamationsrätt med förlängd garanti på 10 år för alla våra soffor. Här hittar du mer information om vår soffgaranti.

Komponenterna i våra sängar genomgår kvalitetskontroller och tester - allt för att sängen ska klara vardagens alla påfrestningar och hålla länge. Till följd av våra tester har vi utökat Konsumentköplagens reklamationsrätt med förlängda garantier på 10 år för alla våra sängar. Vår sänggaranti inkluderar även elektriska motorer i eldrivna sängar, för vilka garantitiden är 5 år. Här hittar du mer information om vår sänggaranti.

 

Frågor, klagomål eller tvist

Du är välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller åsikter angående din beställning. Furniturebox lyder under Konsumentköplagen, Distansavtalslagen och gällande EU lagstiftning kring konsumentköp. Läs mer om lagar och rättigheter på Konsumentverkets hemsida. I samband med en tvist åtar sig Furniturebox att frivilligt följa eventuella rekommendationer från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) dit du som kund kan vända dig för hjälp med tvistlösning. Du har även möjlighet att klaga via EU:s webbaserade plattform för tvistlösning.