Allmänna villkor
topbar.html
Laddar varukorg...

ALLMÄNNA VILLKOR FÖR KONSUMENT

Allmänt

Dessa allmänna villkor gäller för privatkund som är konsument och gör en beställning av furniturebox.se, via hemsida, telefon, mail eller via annan väg. Vid köp ingås avtal mellan dig och furniturebox.se (FB internet AB) med organisationsnummer 556890-4808, nedan kallat “Furniturebox”. Utförliga kontaktuppgifter finner du på vår webbplats under länken kontakta oss.

För att göra ett köp på furniturebox.se måste du ha fyllt 18 år. Furniturebox tillåter inte, i enlighet med svensk lag, att kreditköp görs av personer under 18 år. Minderåriga kan, med tillstånd av målsman, ingå avtal med Furniturebox.

Köp och beställning

För att genomföra ett köp på vår hemsida måste kunden godkänna våra allmänna villkor. Villkoren godkänns i samband med köpet. I och med godkännandet av våra allmänna villkor förbinder sig kunden till villkoren i sin helhet, samt att denne tagit del av all förenlig information och samtycker till hanteringen av personuppgifter och cookies i enlighet med Furniturebox integritetspolicy.

Avtal om köp ingås i samband med att Furniturebox bekräftar beställningen genom att skicka en orderbekräftelse via mail. Orderbekräftelsen skickas till den e-postadress som kunden angivit direkt vid ordertillfället. Orderbekräftelsen bör sparas för eventuella kontakter med Furniturebox kundservice eller liknande.

Alla priser på hemsidan är angivna inklusive moms och i svenska kronor. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter. Dessa avgifter anges separat i kassan om och i de fall de förekommer. Kampanjpriser gäller tidsbestämt eller så långt lagret räcker.

Vid köp tillkommer en expeditionsavgift som varierar beroende på summan av de beställda varorna. Expeditionsavgiften är alltid förverkad när din order har gått till behandling.
Ordervärde 0-800 SEK: 39 SEK i expeditionsavgift
Ordervärde 800-2000 SEK: 89 SEK i expeditionsavgift
Ordervärde 2000-5000 SEK: 195 SEK i expeditionsavgift
Ordervärde 5000 SEK eller mer: 295 SEK i expeditionsavgift

Furniturebox reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. Med faktafel menas exempelvis, men ej uteslutande, eventuella prisfel, produktbeskrivningar och felaktiga lagersaldon. När du lägger en beställning skickas en orderbekräftelse till dig via e-post.

Furniturebox förbehåller sig rätten att när som helst ändra Allmänna villkor, priser, sortiment, beskrivningar eller bilder på hemsidan.

Kunduppgifter

Vid genomförandet av ett köp på Furniturebox ansvarar kunden för att samtliga uppgifter är fullständiga samt korrekta. Kunden kommer vid köptillfället ombedes att uppge personuppgifter. Kundens personuppgifter kommer behandlas i enlighet med Furniturebox integritetspolicy.

Frakt och leverans

Furniturebox erbjuder fri frakt inom Sverige. Vid leverans av produkter från olika lager och leverantörer eller om produkterna har olika lång leveranstid förbehåller vi oss rätten att dela upp leveransen - kunden informeras om detta före leveransen.

Varor som köps genom Furniturebox.se kan endast levereras inom Sverige. Önskas leverans till Norge, Danmark, Finland eller Tyskland ska beställning ske via respektive hemsida.

Furniturebox.no
Furniturebox.dk
Furniturebox.fi

Leveranstid

Varorna kommer normalt att levereras inom den tidsperiod som anges på produktsidan på Furniturebox webbplats. Leverans sker normalt vardagar mellan 08:00 – 18:00 till närmaste port, grind eller garageuppfart. Tänk på att leveranstiden angiven på hemsidan är preliminär. Du som kund kommer att bli aviserad per telefon av transportföretaget dagarna innan leverans för närmare information om leveransdag och tid. Du blir då tilldelad ett tidsintervall (ej exakt tidpunkt). Tidsintervallet tilldelas dig beroende på var i landet du bor.

Vid eventuella leveransförseningar försöker kundservice att kontakta kunden så snart som möjligt. Om inte annat avtalats (exempelvis att produkten vid ordertillfället hade en viss leveranstid) kan du ångra ditt köp i upp till 30 dagar om inte leverans fullbordats.

Leveranssätt

Furniturebox fraktar främst med DHL och deras samarbetspartners. Vid mindre varupaket förbehåller vi oss rätten att leverera till närmsta fraktombud. Inom fri frakt ingår inte uppbärning, utan varan levereras till närmaste port, grind, tomtgräns eller garageuppfart. Leverans sker på vardagar dagtid enligt överenskommelse med fraktbolaget. Fraktbolaget kommer att kontakta kunden för att avtala tid för leverans. Legitimation måste uppvisas vid mottagande av leverans.

Om din försändelse är av sådan karaktär att den skall hämtas ut hos ombud kommer detta att meddelas dig. Paketet skall hämtas ut från ombud inom den tid som anges i aviseringen. Paket skall normalt hämtas ut personligen mot uppvisande av legitimation och försändelsenummer. Du som kund kommer få en avisering om var och när paketet skall hämtas. Hämtas paketet ej ut från ombud äger Furniturebox rätten att debitera kunden 195 SEK inklusive fatkuraavgift för varje ej uthämtad order. Vid utebliven hemleverans som uppstår genom att kunden ej tar emot försändelsen trots upprepade försök till kontakt eller överenskommen leveranstid av transportbolaget äger Furniturebox rätten att ta ut en avgift om 495 SEK inklusive fraktavgift exklusive expeditionsavgift.

Leveransadress och adressändring
Furniturebox levererar normalt till folkbokförd adress och vi förbehåller sig rätten att neka leverans till annan adress än folkbokförd adress. Annan leveransadress kan godkännas om kunden inkommer med underlag.

Om order läggs med kortbetalning eller Direktbetalning med Nordea, Swedbank eller SEB som betalsätt så kan adressen ändras utan extra kostnad om kunden inkommer med ny adress inom 24 timmar från orderläggning. Adressändring som inkommer senare än 24 timmar efter orderläggning beläggs med en administrationsavgift om 150 SEK inklusive fraktavgift exklusive expeditionsavgift.

Om order läggs med Klarna Kampanj, Klarna Faktura eller Klarna Delbetalning som betalsätt måste kunden inkomma med underlag, till exempel (men ej begränsat till) kopia på bekräftelse av adressändring hos Skatteverket eller ID-kontroll via annan extern part. Efter godkännande av underlag debiteras kunden en administrationsavgift om 150 SEK inklusive fraktavgift exklusive expeditionsavgift.

Tilläggstjänster (Uppbärning/Kvällsleverans med DHL)

Furniturebox erbjuder via DHL tilläggstjänsterna enkelbemannad uppbärning, dubbelbemannad uppbärning samt kvällsleverans. Dessa tilläggstjänster ligger utanför ordinarie prissättning och kan därför ej tillgodoräknas/återfås vid eventuell retur eller återköp. När varan levererats och mottagits av beställaren anses tjänsten som förbrukad.

Hemleverans kvällstid
Ger leverans till närmsta grind, port eller garageuppfart. Leverans sker normalt mellan 17.00 och 22.00. Chauffören kontaktar dig en stund innan för att bekräfta när leverans sker.

Enkelbemannad uppbärning
Ger leverans in i ditt hem av en person. Chauffören kör så nära adressen som möjligt och en person hjälper sedan till att bära in varan i hemmet och rätt rum med undantag för platsbrist eller om dörröppningen är för smal. Kunden förväntas hjälpa till med uppbärningen om det krävs. Uppburna produkter avemballeras inte. Chauffören kontaktar dig en stund innan för att bekräfta när leverans sker.

Dubbelbemannad uppbärning
Ger leverans in i ditt hem av två personer. Chauffören kör så nära adressen som möjligt och två personer bär sedan in varan i hemmet och rätt rum med undantag för platsbrist eller om dörröppningen är för smal. Uppburna produkter avemballeras inte. Chauffören kontaktar dig en stund innan för att bekräfta när leverans sker.

Chauffören har tyvärr inte möjlighet att avlägsna emballage, hänga av dörrar eller liknande för att kunna bära in möbeln. Observera att de anställda på fraktbolaget av försäkringsskäl inte har möjlighet att ta av sig sina skor när de bär in produkter. Täck därför gärna över ditt golv om du har ömtåliga eller fläckkänsliga golv. Flytta gärna undan möbler och annat som kan vara i vägen så att det blir så lätt som möjligt att komma in i rummet utan att skada eller repa något.

Avhämtning

Furniturebox har ej avhämtning utan levererar endast ut till av kund angiven adress eller till ombud, om försändelsens beskaffenhet är sådan att den skickas till ombud.

Transportansvar

Furniturebox ansvarar för eventuellt skadad eller förlorad vara under transporten till kunden. Kunden ansvarar för varan under eventuell retur.

Ändring i order eller leverans

Vid ändring i order eller leverans, till exempel men ej begränsat till adressändring, tilläggstjänster eller ändring av kunduppgifter så beläggs kunden med en administrationsavgift om 150 SEK inklusive fraktavgift exklusive expeditionsavgift.

Leveransförsening

Vid eventuell försening kompenserar vi med 2% av värdet på den försenade varan per hel förseningsvecka, från och med förseningsvecka tre upp till förseningsvecka sju. Beloppet för ersättning vid försenad leverans uppgår till max 10% av varans värde och betalas ut i form av tillgodo.

 

Betalning

Furniturebox erbjuder olika betalsätt. Dessa anges i kassan och på webbplatsen. Furniturebox har rätt att ta betalt av kunden redan i samband med beställningstillfället, så till vida att inte fakturabetalning, delbetalning eller liknande betalningsalternativ valts av kunden.

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Fakturan skickas ut via mail i samband med att ordern skickas från oss och har en förfallotid på 14 dagar.

Klarna Checkout

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du på Klarnas hemsida.

Bankkort eller kreditkort

Du som har VISA eller Mastercard kan enkelt betala dina varor via hemsidan. Du behöver då fylla i kortnummer, kortets giltighetstid och CVC-kod. CVC-koden är de tre sista siffrorna på kortets baksida. Pengarna dras direkt från kontot när du bekräftar ordern. Furniturebox använder sig av VBV (Verified by Visa) som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Överföringen av pengarna sker med SSL-kryptering för att ingen obehörig ska komma åt dina kortuppgifter. Har du frågor kring säkerhet eller kortbetalning kontakta Furniturebox kundservice på telefon 08 5000 90 40 eller kundservice@furniturebox.se.

Garanti

Vi säljer alla produkter med tre (3) års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen (läs mer på Konsumentverkets hemsida). Garantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel och ej fel som uppstår på grund av egen förändring på varan, så som ändringar i utseende eller funktion, ombyggnation eller annan förändring. Orderbekräftelsen fungerar som garantibevis. Samtliga produkter som säljs av Furniturebox är ämnade att användas i en så kallad hemmamiljö. Används produkterna på något annat sätt så gäller ej varans garanti.

Garanti för badrumsartiklar
Furniturebox erbjuder fem års garanti på badkar och tvättställ i porslin samt tio år på badkar och tvättställ i komposit. Garantin gäller under normalt hemmabruk i badrumsmiljö. Produkten ska vara fackmannamässigt installerad.

Garanti för sängar
Furniturebox erbjuder tio års ramgaranti på sängar märkta med vår garanti-ikon. Garantin gäller under normalt hemmabruk och omfattar rambrott på stommen. Fjäderbrott täcks inte av garantin.

Garantin gäller ej:
Normalt slitage eller skador orsakade av olyckor, fysiskt våld eller felanvändning.
Skador orsakade av hög hetta, kyla eller fuktighet.
Skador ej orsakade av fabriksfel.
Skador orsakade av att bruksanvisning ej följts, felaktig montering eller förvaring.
Skador orsakade av utebliven eller felaktig skötsel eller service.
Förbrukningsvaror som till exempel packningar, släplister, filter med mera.

Ångerrätt och öppet köp

Vid köp av varor på furniturebox.se gäller 365 dagars öppet köp (ångerrätt). Detta innebär att kunden har rätt att ångra sitt köp genom att meddela Furniturebox detta inom 365 dagar från det att kunden eller någon tredje part, dock ej transportbolaget, som du anger, tar den sista varan/delen i fysisk besittning.

Ångerrätten gäller ej varor som tillverkats enligt kundens anvisningar eller på något sätt är präglat enligt kundens anvisning. Om varan är av sådan art att ångerrätten ej gäller för denna produkt kommer detta tydligt att framgå.

En vara kan returneras upp till 365 dagar efter mottagen leverans, förutsatt att produkten returneras omonterad, komplett och väl förpackad i originalemballage samt med kvitto. Om man är osäker på produkten skall man hantera den varsamt så att den går att returnera i nyskick, alltså oanvänd, och spara emballaget. Öppet köp gäller ej specialbeställda varor eller outletvaror.

Om kunden vill ångra sitt köp skall det klart och tydligt meddelas Furniturebox, innan tidsfristen för ånger har gått ut. Kunden skall uppge namn, adress, ordernummer samt övrig relevant information. Kunden kan meddela Furniturebox via telefon 08-5000 90 40 eller via formulär på hemsidan (klicka här). Om kunden väljer det här alternativet kommer Furniturebox utan dröjsmål att på ett varaktigt medium (till exempel med hjälp av e-post) bekräfta att vi tagit emot ditt beslut om att utöva ångerrätten. Om ovan alternativ inte vill användas av kunden kan kunden använda den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram (klicka här).

Order lagd innan 17 februari 2017 har ångerrätt enligt Distansavtalslagen.

Retur

Vid retur betalar kunden returfrakten och ansvarar för varans skick under returfrakten. Avgiften för returen är 395 kr vid hemleverans och 149 kr för varor som levererats till utlämningsställe. Har en order gått till bearbetning och kund ångrar sig tas returavgift ut, såvida Furniturebox inte har möjlighet att stoppa beställningen.

När kunden inkommit med anmälan om retur kontaktar vi dig för att bestämma upphämtningsdag eller vart du kan överlämna varan till närmaste fraktombud (kontakta kundservice för information om närmaste ombud). Vi skickar sedan ut fraktdokument via mail som du skriver ut och sätter fast på paketen. Kunden har ansvar för upphämtning, att varan är korrekt emballerad och är i fint skick. Madrasser ska returneras i obruten förpackning, alltså med plasten kvar, eftersom det är en hygienvara.

Om du inte fullföljer den bokade returen genom att till exempel inte skriva ut fraktdokumenten eller ej vara hemma vid upphämtning trots bestämd tid för upphämtning, förbehåller vi oss rätten att debitera dig 495:-. Kunden skall tillse att det tydligt framgår vilken kund och vilket ordernummer som varan/varorna skickas från. Detta för att Furniturebox skall kunna identifiera varan som din och för att återbetalning skall kunna ske snabbt och enkelt. Varan skall vara Furniturebox tillhanda senast 14 dagar efter att fraktsedlar skickats ut.

När kunden ångrar sitt köp betalar Furniturebox tillbaka det belopp som kunden betalat för varan samt eventuella leveranskostnader (dock ej extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder). På det belopp som återbetalas har Furniturebox dock rätt att dra av en summa som motsvarar den värdeminskning jämfört med varans ursprungsvärde om denna värdeminskning beror på att kunden har använt eller begagnat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa egenskaper och funktion. Furniturebox kommer använda samma betalmedel för återbetalning som kunden själv använt för den inledande affärshändelsen, om kunden inte uttryckligen kommit överens med Furniturebox om något annat. Återbetalning sker senast inom 14 dagar från att Furniturebox underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet.

Om kunden ej valt att returnera varan med Furniturebox valda fraktsätt och fraktbolag kommer kunden själv få betala de direkta kostnaderna för att återsända varan. Kostnaderna uppskattas till maximalt ca: 4000 SEK.

Återbetalning sker senast inom 14 dagar från att returen lämnat kunden.

Furniturebox har dock rätt att vänta med återbetalningen tills dess att varan nått lagret eller att kunden på något sätt kan uppvisa att varan skickats till Furniturebox, till exempel genom uppvisande av inlämningskvitto. När varan nått Furniturebox betalar Furniturebox tillbaka det belopp som kunden betalat för varan med undantag för eventuella värdeminskningar som nämnts i stycket ovan.

Reklamation

Skulle det vara något fel på din vara gör du en reklamation via vår hemsida så snart som möjligt efter fel har upptäckts, dock inom 2 månader efter att felet upptäckts. Gå till vår Kundservice och välj Skador. Beskriv felet eller skadan så utförligt som möjligt och bifoga bilder på skadan. Detta för att vi ska kunna bedöma ditt fall så bra som möjligt. Vi tar sedan kontakt med dig så fort vi kan för eventuell ersättning eller retur. Ersättning ges normalt i form av en summa i tillgodo på kundkontot som kan användas vid kommande köp på hemsidan. Vid eventuell utbetalning sker detta inom 30 dagar från att ärendet blivit löst. Furniturebox står för returfrakten vid reklamation.

Kunden har 3 års reklamationsrätt på varor inköpta på furniturebox.se enligt gällande konsumentlagstiftning.

Furniturebox förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentlagstiftning. Vidare så följer Furniturebox alltid Allmänna reklamationsnämndens riktlinjer (www.arn.se).

Transportskada

Om varan är skadad vid leverans ska detta anmälas omgående till Furniturebox kundservice. Gå till vår Kundservice och välj Skada. Detta ska göras inom tre dagar för att Furniturebox ska kunna anmäla skadan till fraktbolaget. Syna paketet ordentligt innan du tar emot varan. Om det är en synlig transportskada anmäls detta enklast direkt till chauffören vid mottagandet. Be chauffören om en notering på din kopia av fraktsedeln. Även om emballaget ser helt ut är det viktigt att du packar upp och kontrollerar varan så fort som möjligt för att kunna upptäcka både synliga och dolda transportskador. Spara emballaget för eventuell retur.

Produktinformation

Furniturebox reserverar sig för eventuella fel i produktinformationen som finns på webbplatsen eller i annonser samt att bilder inte exakt återger produkternas verkliga utseende. Alla produkter är avsedda för användning i Sverige, Tyskland, Norge, Finland och Danmark.

Montering

Alla Furniturebox produkter levereras helt omonterade eller delvis monterade om inte annat anges i produkttexten. En egen grundläggande verktygslåda kan behövas i monteringsprocessen. Monteringsanvisning medföljer alltid om det behövs, de flesta anvisningar finns tillgängliga på svenska eller engelska.

Kunduppgifter

De uppgifter du lämnar till oss kommer inte att vidarebefordras eller säljas vidare på något sätt eller i någon form. Vi använder informationen endast för att kunna handlägga din order. Din e-postadress används för att sända orderbekräftelsen till dig och om vi behöver kontakta dig. I de fall kunden använder sig av vissa betalsätt kan personinformation delas med det företag som tillhandahåller betalningstjänsten. Furniturebox samarbetar endast med seriösa leverantörer. För vidare information gällande hantering av personuppgifter, läs mer i vår integritetspolicy.

Showroombutiker

Furniturebox har fyra showroombutiker, tre i Stockholm och en i Göteborg. Butikerna kan ha egna kampanjer som endast gäller vid köp i butik. Butiken har ingen kontanthantering utan köp görs med faktura, kort eller delbetalning med Klarna via furniturebox.se. Butikerna har inget eget lager och inga varor skickas från eller tas emot i butiken.

Outletbutiker

Furniturebox har två outletbutiker, en i Stockholm och en i Lammhult. Köp som genomförs i outletbutiken ligger utanför ordinarie allmänna villkor. Varor som säljs i outleten är begagnade varor såsom returer och fotoexemplar och köps i befintligt skick. Varorna har ej garanti och öppet köp gäller ej. I priset ingår ej leverans och köparen måste själv ombesörja frakt av varorna. Outleten har ingen kontanthantering utan köp görs med faktura, kort eller delbetalning med Klarna via furniturebox.se. Alla frågor om outleten hänvisas till respektive outletbutik, ej ordinarie kundservice.

Force majeure

Furniturebox skall inte hållas ansvarig för brott mot de villkor som orsakats av omständigheter utanför vår kontroll, inklusive, men inte begränsat till, explosioner, brand, blixtnedslag, hårt väder, krig, översvämning eller arbetskonflikt (oavsett om det omfattar våra anställda eller inte).

Lagar och tvister

Furniturebox lyder under Konsumentköplagen och Distansavtalslagen. Läs mer om lagar och rättigheter på Konsumentverkets hemsida. I samband med en tvist åtar sig Furniturebox att frivilligt följa eventuella beslut från Allmänna reklamationsnämnden.

Om tvist ej kan lösas i samförstånd med Furniturebox kundservice, kan du som kund vända dig till ARN (Allmänna reklamationsnämnden) som du hittar mer info om på www.arn.se. Du kan även lämna klagomål direkt online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, som du hittar via följande länk: ec.europa.eu/consumers/odr. Lämnar du in ett klagomål via denna plattform, vidarebefordras ditt ärende automatiskt till rätt nationellt ansvarigt tvistlösningsorgan. Detta tvistlösningsorgan tar sedan kontakt med Furniturebox och försöker lösa tvisten utan att blanda in domstol.


FB Internet AB
Organisationsnummer: 556890-4808

Besöksadress kontor:
Linnégatan 87A
115 23 Stockholm

Telefon: 08-5000 90 40

Dessa Allmänna Villkor uppdaterades februari 2017.

Senast besökta artiklar