08 5000 90 40

Öppettider

  • Måndag 09:00 - 20:00
  • Tisdag 09:00 - 20:00
  • Onsdag 09:00 - 20:00
  • Torsdag 09:00 - 20:00
  • Fredag 09.00 - 18:00
  • Lördag 11:00 - 15:00
  • Söndag 11:00 - 15:00

FRI FRAKT

Oavsett om du handlar i vårt Showroom eller på nätet har du alltid fri frakt! 0kr i hela Sverige!

FRI RETUR

Skulle du mot förmodan ångra ditt köp är det enkelt att returnera din vara samt att det är helt kostnadsfritt!

ÖPPET KÖP

Vi erbjuder 14 dagars returätt, dock ska produktens emballage vara i säljbart skick, således oförändrat. * Fri frakt, fri retur och öppet köp gäller ej utanför Sveriges gränser.
Kontakta oss

08 5000 90 40

Öppettider

  • Måndag 09:00 - 20:00
  • Tisdag 09:00 - 20:00
  • Onsdag 09:00 - 20:00
  • Torsdag 09:00 - 20:00
  • Fredag 09.00 - 18:00
  • Lördag 11:00 - 15:00
  • Söndag 11:00 - 15:00

ALLMÄNNA VILLKOR

Allmänt

Dessa allmänna villkor gäller för kund som är konsument och gör en beställning av furniturebox.se, via hemsida, telefon, mail eller via annan väg. Vid köp ingås avtal mellan dig och furniturebox.se (FB internet AB) med organisationsnummer 556890-4808, nedan kallat “furniturebox”. Utförliga kontaktuppgifter finner du på vår webbplats under länken kontakta oss.

För att göra ett köp på furniturebox.se måste du ha fyllt 18 år. Furniturebox tillåter inte, i enlighet med svensk lag, att kreditköp görs av personer under 18 år. Minderåriga kan, med tillstånd av målsman, ingå avtal med furniturebox.

Köp och beställning

För att genomföra ett köp på vår hemsida måste kunden godkänna våra allmänna villkor. I och med godkännadet av våra allmänna villkor förbinder sig kunden till villkoren i sin helhet, samt att denne tagit del av all förenlig information och samtycker till hanteringen av personuppgifter och cookies i enlighet med Furniturebox integritetspolicy.  

Avtal om köp ingås i samband med att furniturebox bekräftar beställningen genom att skicka en orderbekräftelse via mail. Orderbekräftelsen skickas till den adress som kunden angivit direkt vid ordertillfället. Orderbekräftelsen bör sparas för eventuella kontakter med furniturebox kuntjänst eller liknande.

Alla priser på hemsidan är angivna inklusive moms och i svenska kronor. Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter. Dessa avgifter anges separat om och i de fall de förekommer.

Furniturebox reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning och eventuella faktafel som kan finnas på vår sida eller i våra annonser. Med faktafel menas exempelvis, men ej uteslutande, eventuella prisfel, produktbeskrivningar och felaktiga lagersaldon. När du lägger en beställning skickas en orderbekräftelse till dig via e-post. Om du har frågor eller om du vill ändra något kontaktar du oss via e-post eller telefon. Du hittar fullständig kontaktinformation under länken kontaka oss. Kunden måste vara över 18 år eller ha målsmans tillstånd för att få ingå köpavtal med Furniturebox.

Furniturebox uppmanar kunden att spara orderbekräftelsen för eventuell kontakt med Furniturebox.

Furniturebox förbehåller oss rätten att när som helst ändra Allmänna villkor, priser, sortiment, beskrivningar eller bilder på hemsidan.

Kunduppgifter

Vid genomförandet av ett köp på Furniturebox ansvarar kunden för att samtliga uppgifter är fullständiga samt korrekta. Kunden kommer vid köptillfället ombedes att uppge personuppgifter. Kundens personuppgifter kommer behandlas i enlighet med Furniturebox integritetspolicy.

Frakt och leverans

Furniturebox erbjuder fri frakt inom Sverige. Furniturebox levererar även till Finland och Danmark, då tillkommer dock en fraktkostnad. Fraktkostnaden visas i kassan efter att land och adressuppgift har matats in.

Leveranstid

Varorna kommer normalt att levereras inom den tidsperiod som anges på produktsidan på furniturebox webbplats. Hemleverans sker normalt vardagar mellan 08:00 – 18:00 till närmaste port, grind eller garageuppfart. Tiden tilldelas beroende på var i landet du bor. Tänk på att leveranstiden angiven på hemsidan är preliminär. Du som kund kommer att bli aviserad per telefon av transportföretaget dagarna innan leverans för närmare information om leveransdag och tid. Du blir då tilldelad ett tidsintervall (ej exakt tidpunkt). Tidsintervallet tilldelas dig beroende på var i landet du bor.

Vid eventuella leveransförseningar kommer du att bli kontaktad av furniturebox. Om inte annat avtalats (exempelvis att produkten vid ordertillfället hade en viss leveranstid) kan du ångra ditt köp i upp till 30 dagar om inte leverans fullbordats.

Om din försändelse är av sådan karaktär att den skall hämtas ut hos ombud kommer detta att meddelas dig. Paketet skall hämtas ut från ombud inom den tid som anges i aviseringen. Paket skall normalt hämtas ut personligen mot uppvisande av legitimation och försändelsenummer. Du som kund kommer få en avisering om var och när paketet skall hämtas. Hämtas paketet ej ut från ombud äger furniturebox rätten att debitera kunden 195 SEK för varje ej uthämtad order. Vid utebliven hemleverans som uppstår genom att kunden ej tar emot försändelsen trots överenskommen leverans med transportbolaget  äger furniturebox rätten att ta ut en avgift om 395 SEK.

Leveranssätt

Furniturebox fraktar främst med DHL, Schenker och Posten. Vid mindre varupaket förbehåller vi oss rätten att leverera till närmsta fraktombud. Inom fri frakt ingår inte uppbärning, utan er vara levereras till närmaste port, grind, tomtgräns eller garageuppfart. Leverans sker på vardagar dagtid enligt överenskommelse med fraktbolaget. Fraktbolaget kommer att kontakta kunden för att avtala tid för leverans.

Leveransadress

Vi levererar normalt till folkbokförd adress, önskas annan leveransadress måste ni kontakta vår kundtjänst via e-post eller telefon. Furniturebox förbehåller sig rätten att neka leverans till annan adress än folkbokförd adress.

Avhämtning

Furniturebox har ej avhämtning utan levererar endast ut till av kund angiven adress eller till ombud, om försändelsens beskaffenhet är sådan att den skickas till ombud.

Transportansvar

Furniturebox ansvarar för eventuellt skadad eller förlorad vara under transporten till kunden. Kunden ansvarar för varan under eventuell retur.

 

Betalning

Furniturebox erbjuder olika betalsätt. Dessa anges i kassan och på webbplatsen. Furniturebox har rätt att ta betalt av kunden redan i samband med beställningstillfället, så tillvida att inte fakturabetalning, delbetalning eller liknande betalningsalternativ valts av kunden.

Bankkort eller kreditkort

Du som har VISA eller Mastercard kan enkelt betala dina varor via hemsidan. Du behöver då fylla i kortnummer, kortets giltighetstid och CVC-kod. CVC-koden är de tre sista siffrorna på kortets baksida. Pengarna dras direkt från kontot när du bekräftar ordern. Furniturebox använder sig av VBV (Verified by Visa) som är en global säkerhetsstandard framtagen av VISA och Mastercard för betalningar över Internet. Överföringen av pengarna sker med SSL-kryptering för att ingen obehörig ska komma åt dina kortuppgifter. Har du frågor kring säkerhet eller kortbetalning kontakta Furniturebox kundservice på telefon 08 5000 90 40 eller kundservice@furniturebox.se.

Faktura och delbetalning

Furniturebox samarbetar med Klarna. Det gör att du kan betala med faktura, Klarna Konto eller dela upp din betalning enkelt. Klarna arbetar säkert med e-handel via faktura och kredit med många större företag.

Använder du Klarna Konto läggs din betalning upp på ett konto hos Klarna. Du behöver då bara fylla i ditt personnummer så läggs betalningen upp på ett konto hos dem. Sedan får du en faktura i slutet på månaden. Läs mer på Klarnas hemsida.

Med Klarna Faktura får du fakturan separat i samband med att du bekräftar ditt köp. Fakturan ska betalas inom 20 dagar. En aviavgift på 29 kr tillkommer. Läs mer på Klarnas hemsida. Du kan även välja att delbetala din beställning i upp till 36 månader, upp till 12 månader utan ränta. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande beloppet.

Garanti

Vi säljer alla produkter med två (2) års fabriksgaranti samt tre (3) års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen (läs mer på Konsumentverkets hemsida). Garantin täcker endast ursprungliga fabrikationsfel och ej fel som uppstår på grund av egen förändring på varan, så som ändringar i utseende eller funktion, ombyggnation eller annan förändring. Orderbekräftelsen fungerar som garantibevis.

Ångerrätt och öppet köp

Vid köp av varor på furniturebox.se gäller alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att kunden har rätt att ångra sitt köp genom att meddela Furniturebox detta inom 14 dagar från det att kunden eller kundens ombud tagit emot den beställda varan (ångerfristen).

Ångerrätten gäller ej varor som tillverkats enligt kundens anvisningar eller på något sätt är präglat enligt kundens anvisning. Om varan är av sådan art att ångerrätten ej gäller för denna produkt kommer detta tydligt att framgå.

En vara kan returneras upp till 14 dagar efter mottagen leverans, förutsatt att produkten returneras omonterad, komplett i originalemballage samt med kvitto. Om man är osäker på produkten skall man hantera den varsamt så att den går att returnera i säljbart skick, alltså oanvänd, och spara emballaget. Öppet köp gäller ej specialbeställda varor eller utförsäljningsvaror. Återbetalning sker inom 30 dagar från att ordern blivit avbokad.

Om kunden vill ångra sitt köp skall ett klart och tydligt meddelas furniturebox, innan tidsfristen för ånger har gått ut. Kunden skall uppge namn, adress, ordernummer samt övrig relevant information.

Retur

Om du ångrar ditt köp inom 14 dagar erbjuder vi kostnadsfritt fri retur av dina varor. Villkoren för ångerrätten måste vara uppfyllda. Gå till vår Kundservice och välj Retur av mottagen order. Furniturebox står för fraktkostnaden för returen, men kunden har ansvar för upphämtning och att varan är korrekt emballerad och att varan är i fint skick. Kunden skall tillse att det tydligt framgår vilken kund och vilket ordernummer som varan/varorna skickas från. Detta för att furniturebox skall kunna identifiera varan som din och för attt återbetalning skall kunna ske snabbt och enkelt. När kunden ångrar sitt köp betalar furniturebox tillbaka det belopp som kunden betalat för varan.

På det belopp som återbetalas har furniturebox dock rätt att dra av en summa som motsvarar den värdeminskning jämfört med varans ursprungsvärde om denna värdeminskning beror på att kunden har användt eller begagnat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa egenskaper och funktion.

Återbetalning sker senast inom 30 dagar från att returen lämnat kunden.

Furniturebox har dock rätt att vänta med återbetalningen tills dess att varan nåt furniturebox lager eller att kunden på något sätt kan uppvisa att varan skickats till furniturebox, till exempel genom uppvisande av inlämningskvitto. När varan nått furniturebox betalar furniturebox tillbaka det belopp som kunden betalat för varan, inklusive eventuella leveranskostnader för leverans till kunden med undantag för eventuella värdeminskningar som nämnts i ovan stycke. Vid retur av del av order, återbetalas ej eventuella fraktkostnader.

Reklamation

Skulle det vara något fel på din vara gör du en reklamation via vår hemsida så snart som möjligt efter fel har upptäckts, dock inom 2 månader efter att felet upptäckts. Gå till vår Kundservice och välj Reklamation. Beskriv felet eller skadan så utförligt som möjligt och bifoga bilder på skadan. Detta för att vi ska kunna bedöma ditt fall så bra som möjligt.  Vi tar sedan kontakt med dig så fort vi kan för eventuell ersättning eller retur. Utbetalning sker inom 30 dagar från att ärendet blivit löst. Furniturebox står för returfrakten vid reklamation.

Kunden har 3 års reklamationsrätt på varor inköpta hos furniturebox.se enligt gällande konsumentlagstiftning.

Furniturebox förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentlagstiftning. Vidare så följer furniturebox alltid allmänna reklamationsnämnden riktlinjer (www.arn.se).

Transportskada

Om varan är skadad vid leverans ska detta anmälas omgående till Furniturebox kundservice. Gå till vår Kundservice och välj Transportskada. Detta ska göras inom tre dagar för att Furniturebox ska kunna anmäla skadan till fraktbolaget. Det är viktigt att du packar upp och kontrollerar varan så fort som möjligt för att kunna upptäcka både synliga och dolda transportskador. Om det är en synlig transportskada anmäls detta enklast direkt till chauffören vid mottagandet. Be chauffören om en  notering på din kopia av fraktsedeln och spara emballaget för eventuell retur.

Produktinformation

Furniturebox reserverar sig för eventuella fel i produktinformationen som finns på webplatsen eller i annonser samt att bilder inte exakt återger produkternas verkliga utseende. Alla produkter är avsedda för användning i Sverige, Finland och Danmark.

Montering

Alla Furniturebox produkter levereras helt omonterade eller delvis monterade om inte annat anges i produkttexten. Det medföljer alltid enklare verktyg - men en egen grundläggande verktygslåda brukar förenkla monteringsprocessen.

Kunduppgifter

De uppgifter du lämnar till oss kommer inte att vidarebefordras eller säljas vidare på något sätt eller i någon form. Vi använder informationen endast för att kunna handlägga din order. Din e-postadress används för att sända orderbekräftelsen till dig och om vi behöver kontakta dig. I de fall kunden använder sig av vissa betalsätt kan personinformation delas med det företag som tillhandahåller betalningstjänsten. Furniturebox samarbetar endast med seriösa leverantörer. För vidare information gällande hantering av personuppgifter, läs mer i vår integritetspolicy.

Leveransförsening

Vid eventuell försening kompenserar vi er med 2.5% av värdet på den vara som är försenad per hel förseningsvecka, upp till den 4:e förseningsveckan. Beloppet för ersättning vid försenad leverans uppgår till max 10% av varans värde.

Force majeure

Furniturebox skall inte hållas ansvarig för brott mot de villkor som orsakats av omständigheter utanför vår kontroll, inklusive, men inte begränsat till, explosioner, brand, blixtnedslag, hårt väder, krig, översvämning, arbetskonflikt (oavsett om det omfattar våra anställda eller inte).

Lagar och tvister

Furniturebox lyder under Konsumentköplagen och Distansavtalslagen. Läs mer om lagar och rättigheter på Konsumentverkets hemsida. I samband med en tvist åtar sig Furniturebox att frivilligt följa eventuella beslut från Allmänna reklamationsnämnden.

Dessa Allmänna Villkor uppdaterades September 2014.

Senast besökta artiklar